jag fattar inte hur många minnen detta kan ta fram....

Satt och läste trelleborgsallehanda precis och såg att Kajsa min gamla BÄSTAVÄN va med i tidingen och efter jag läst så rannnnn tårarna bara ner och dom stoppar inte. Helt otroligt en lång historia vadd denna tjejen betyder och så många minnen vi har. OBeskrivligt oretvisst att en sån här underbar tjej ska drabbas av detta. En tjej med enorm styrka och vilja. Tänk om alla människor kunde tänka på mer än sig själv precis som Kajsa hon är verkligen en HJÄLTE rent ut sakt.











En ängel för Barncancerfonden

Ett hus i Norra Gylle sjuder det av skapande, entreprenörskap och en vilja att hjälpa. Där tillverkar 14-åriga Kajsa Albrecht änglar till förmån för Barncancerfonden. På ett par månader har hon redan fått ihop mer än 25 000 kronor.

NORRA GYLLE. När Kajsa var sju år drabbades hon av en tumör i hjärnan. Tumören avlägsnades, men operationen och den efterföljande strålbehandlingen har gjort att hon har problem med balansen och svårt att gå längre sträckor. Hon lider också av hjärntrötthet, särskilt på kvällarna.

– Hon har gjort stora framsteg efter operationen. I början saknade hon helt motorik och fick lära om allt från början. Alla bitar har inte fallit på plats, men hon kan betydligt mer än vad vi hade förväntat oss, säger mamma Ann-Louise Hult.

Men trots sjukdomen är Kajsa en tjej med enorm energi och skaparglädje. På en dag kan hon utan problem tillverka 100 änglar, som hon gör genom att trä små pärlor och andra smyckestillbehör på en hattpinne.

– Det började med att mamma köpte en, och jag tyckte den var så söt att jag började göra egna. Jag började sälja för skojs skull till kompisar, och sedan började det komma in beställningar, berättar Kajsa Albrecht.

Kajsa började lägga ut plattor med smycken på skolor och arbetsplatser och snart gick smyckena åt som smör i solsken.

– Hon får mejl med förfrågningar och beställningar varje dag, berättar Ann-Louise Hult.

Varken hon eller Kajsa hade kunnat ana vilket gensvar änglarna skulle få. I dag har Kajsa tillverkat runt 1 800 exemplar, och de flesta är sålda.

– Det är helt otroligt. Med tanke på hur många vi sålt så verkar det vara årets julklapp i Trelleborg. Inga spikmattor här inte, säger Ann-Louise Hult och skrattar.

En dag hörde en kvinna från Norrtälje av sig. Hon hade fått en ängel i present av sin granne och blev så förtjust i ängeln att hon beställde 20 stycken.

Kajsa säljer smyckena för 40 kronor styck, av pengarna hon får in går hälften till Barncancerfonden. Målet var att samla in 10 000 kronor, men redan nu är hon upp i mer än 25 000.

– Jag hade egentligen bara tänkt hålla på till jul, men jag fortsätter nog lite till. Ibland kan jag bli lite trött på det, men när jag känner mig pigg kan jag vara jätteivrig på att tillverka mina änglar, säger Kajsa Albrecht.


Kommentarer
Postat av: Hugo Sävström (:

Hon är verkligen fantastiskt! :o

Innan när jag var mindre så var jag på såna rundturer på museet där man fick lära sig saker om förr i tiden och om dom nordiska gudarna också sånt. och Kajsa, hon var den enda som pratade med mig på dom rundturerna, hon är verkligen jätte snäll och en riktigt bra människa. Fler såna som hon borde det finnas i världen!

2009-12-30 @ 22:27:23
URL: http://huggibuggi.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0